Gry i zabawy socjoterapeutyczne

Zabawy międzynarodowe/міжнародні забави

Edfariz

Z plemienia Berberów  z pólnocnej Afryki

Liczba uczestników: od 12 do 20, podzieloni na dwie drużyny!

  1. Rysujemy pole gry z dwoma strefami bocznymi. Każda drużyna otrzymuje jedną z tych stref.
  2. Jeśli któryś z uczestników wejdzie na pole gry, może zostać schwytany przez dowolnego uczestnika z przeciwnej drużyny , który wszedł po nim na to pole.
  3. Jeśli ktoś schwyta jednego z przeciwników , to wtedy zabiera go ze sobą  do swojej strefy. W tym czasie nie może go dotknąć żaden przeciwnik.
  4. Uczestnika , który został  schwytany , można uratować, jeśli dotknie o dowolna osoba z jego drużyny.
  5. Zabawa dobiega końca , kiedy wszyscy uczestnicy jednej drużyny zostali jus albo po upływie czasu ustalonego na początku zabawy.

 

Cukrowy ślimak

Z Salwadoru ( Ameryka Środkowa)

Lichba uczestników: powyżej 6

Pzsygotuj : jedną piłkę

 

  1. Wybrany zostaje prowadzący zabawy. Pozostali uczestnicy podają sobie ręce i tworzą czyli „ cukrowy ślimak”.
  2. Prowadzący biega z piłką w ręku wokół cukrowego ślimaka.
  3. Nagle podrzuca piłkę w kierunku cukrowego ślimaka .Tworzący go uczestnicy rozpraszają się i wszyscy uciekają żeby dać prowadzącemu klapsa.
  4. Ten komu ud się tego dokonać pierwszemu , automatycznej zostaje wybrany na prowadzącego następną rundę.

 

Inelusul

Z Rumunii

 

Lichba uczestników: od 3 do 8

 

  1. Wybrane dziecko staje plecami do pozostałych.
  2. Pozostali uczestnicy podchodzą do jego barków z wyciągniętymi palcami. Prowadzący zabawę chwyta jeden palców i dotyka nim pleców odwróconego dziecka.
  3. Następnie wszyscy wracają na swoje miejsca.
  4. Prowadzący pyta odwróconą osobę : :”Do kogo należy palec , który cię dotknął?”
  5. Ta osoba musi odgadnąć , kto ją dotknął . Jeśli zgadnie, następuje zamiana ról. Jeżeli nie, odwraca się znowu plecami do pozostałych uczestników zabawy.

 

 

Pierścionek, pierścionek

Z Katalonii , Andory, Hiszpanii, Francji, Włoch

Lichba uczestników: od 6 do 20

Pzsygotuj: pierścionek

 

  1. Jeden z uczestników chowa pierścionek między dłońmi .Pozostali składają ręce.
  2. Osoba trzymająca pierścionek wędruje , przystawiając ręce do rąk pozostałych uczestników i niepostrzeżenie przekazuje pierścionek jednemu z nich.
  3. Potem pokazuje puste dłonie i pyta osobę wybraną z koła: „ Czy wiesz , kto ma pierścionek?”
  4. Wskazana osoba podaje imię jednego z uczestników.  Jeśli nie odgadnie, to uczestnik, którego imię padło , może podać następne imię itd. – do momentu , aż pierścionek zostanie znaleziony.
  5. Kto zgadnie , w czyich rękach był pierścionek, może wejść z nim do środka koła i zacząć kolejną rundę zabawy.

 

Ogień w górze

Z Malawi ( Afryka )

Lichba uczestników: co najmniej jedenastu

  1. 1.     Spośród uczestników zostaje wybrany  „ podpalacz” , który swobodnie spaceruje między uczestnikami zabawy.
  2. 2.     Pozostali uczestnicy dobierają się parami i ustawiają w parach obok siebie. Pary tworzą przy tym dwa kola: jedno wewnętrzne i jedno zewnętrzne.
  3. 3.     Wszyscy uczestnicy chudzą wkoło , zgodnie z ruchem wskazówek zegara i śpiewają „ moto kumapiri” , co znaczy „ ogień w górze”.
  4. 4.     W pewnym momencie „ podpalacz” wola: „wazima” , co znaczy : „pali sie”! Wtedy on i pozostali uczestnicy zabawy muszą spróbować wspiąć się na plecy jednego z uczestników w wewnętrznym kole.
  5. 5.     Uczestnik , który nie znajdzie partnera i zostanie sam, będzie „podpalaczem” w następnej rundzie.

 

 

Zik , zak, zuk

Z Katalonii( region w Hiszpanii)

Lichba uczestników: powyżej 6

  1. Wzsystcy  uczestnicy stoją w kole i ustawiają prawą stopę tak , żeby czubki butów dotykały siebie.
  2. Wszyscy mówią jednocześnie : „ jeden , dwa , tzsy , zik, zak, zuk, jeden, dwa, tzsy.”
  3. Każdy z uczestników decyduje czy zostawi prawą stopę , czy chce ją wycofać. W dalszej zabawie biorą udział ci, których było mniej .Pozostali odpadają.
  4. Ostatnia osoba , która zostanie , wygrywa.

Narysuj węża

Ze Szkocji

Lichba uczestników: od 4 do 12

  1. Jeden z uczestników staje odwrócony plecami do pozostałych.
  2. Prowadzący grę rysuje palcem węża na jego plecach i jednocześnie pyta : „Kto namaluje oko węża?”
  3. Chętny podchodzi i pzsyciska palec wskazujący do pleców odwróconego gracza. Potem wraca do grupy.
  4. Na znak prowadzącego pierwszy uczestnik odwraca się twarzą do grupy i proponuje jakieś zadanie , na przykład polegają cena tym , żeby skakać przez całe pomieszczenie jak żaba . Potem podaje imię dziecka , o którym myśli , że ono narysowało „oko węża”.
  5. Jeśli prawidłowo zgadnie to imię , to wskazane dziecko musi wykonać wymienione zdanie ,a potem za nim pozostali uczestnicy gry. Kogo dotknie pierwszy gracz, ten w następnej rundzie odwraca się do wszystkich plecami.
  6. Jeśli nie odgadnie , musi sam wykonać podane zadanie, a potem znowu odwrócić się plecami do grupy.

 – Te zabawy wzięla z książki Oriolla Ripoll „Najpękniejsze zabawy świata dla dzieci”!

 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: